З
першого погляду на Тернопіль ми бачимо в симпатичному, здавалося б, місті,
симптоми задавненої хвороби: холестеринові бляшки заторів на транспортних
артеріях, злоякісні пухлини незаконних забудов у зелених зонах, чиряки у
вигляді МАФів чи висоток в історичному центрі, фізична недоступність, брак велоінфраструктури,
застарілий транспорт…
На
щастя, ця недуга – не смертельна. Багато міст десятиліттями живуть із нею,
знімаючи симптоми через точкові втручання: тут задекоруємо шрами на тілі міста
фонтанами, тут прикриємо алеєю катальп… Наче підліток, що маскує акне тонами
тонального крему, але продовжує наминати чіпси та інший фаст-фуд… Але краще
знати, що вона — виліковна.
У
чому корені захворювання? Прояви можуть бути однаковими, причини – різні. Якщо
дістати умовний «фонендоскоп», «тонометр», провести глибше обстеження типу «МРТ»
(«міське рятувальне тестування») – виявиться, що природа цієї болячки Тернополя
не фізична, а психічна. Не дарма занепалим містам ми ставимо саме
«психіатричний» діагноз, називаючи їх «депресивними»?
Сьогодні
в Україні є міста, що страждають від «вогнепальних і ножових», є такі, яких
з’їдають паразити зсередини, є ті, що зазнали вигорання... Мій внутрішній
доктор Хауз готовий поставити Тернополю діагноз «дисоціативний розлад».
«Молодіжна столиця» без молодіжного центру (!)
за звичкою відгукується на кличку «файне місто», що прилипла до нього з легкої
руки «Братів Гадюкіних», не особливо вслухаючись в інші слова пісні… (а тим
часом найбільший однойменний музичний фестиваль вже два роки як мігрував до
сусіднього Львова).
Моє місто переживає амнезію, хоче видаватися не тим, чим є направду, і повинне віднайти себе та свою роль у повоєнній відбудові України.
Якщо
зазирнути глибоко в анамнез, прогортати сторінки особової картки аж до 1944
року, коли місто було вщент знищене, а німецька окупація змінилася радянською…
Подейкують, що тоді на околиці стояв знак «Тут було місто Тарнополь»… Тернопіль
було вирішено відбудувати фактично з нуля: менше 10% будівель вціліло. На це нова
влада кинула чимало ресурсів, місто мало відродитися з попелу як взірець совєтської
могутності. Відбудовувати місто приїхали з області мої бабуся та дідусь.
Разом
із архітектурним ландшафтом з лиця землі було стерто ту національну та
релігійну багатоманітність (до війни у місті мешкали українці, євреї, поляки,
німці…). Ми пожинаємо плоди цієї ситуації, коли корінних тернополян –
залишилась меншість; а більшість – греко-католицька, українська, що переїхала в
місто з навколишніх сіл у другому-третьому поколінні. Це прекрасно у моменти
коли місто демонструє єдність у боротьбі з загарбником та одностайність у
захисті «традиційних» цінностей, але водночас — гальмує інновації та розвиток.
Тернопіль
– велике село, і не тому, що в селі, як у малому місті, всі одне одного знають,
а тому, що гомогенність породжує консервативність, інертність та несприйняття
змін, притаманну рустикальному середовищу. Тут немає міських звичок,
немає продуктивного конфлікту різних людей, які стимулюють нові ідеї та
креативні рішення.
Якщо
в ХІХ-на поч. ХХ ст. уніатський клір був прогресивною силою, фактично першою
українською інтелігенцією, то сьогодні від заповітів Шептицького й Сліпого
залишилося мало. Міська влада, забудовники та верхівка УГКЦ утворили
тріумвірат, що править містом за принципом «розділяй і владарюй», але загал
такий стан влаштовує. Ще б пак, коли церков у місті – більше, аніж шкіл,
університетів і ясел разом узятих! На земельній ділянці для дитсадка, яких у
місті катастрофічно бракує, — дивним чином зводиться черговий
храм, а на місці для храму — нова багатоповерхівка. Запитайте,
скільки було відкрито урбан-бібліотек? Мистецьких галерей? Мультимедійних,
молодіжних, реабілітаційних центрів?
Минулого
літа місто сколихнув скандал: під виглядом реставрації УГКЦ вирішила розширити
свої площі, надбудувавши мансардний поверх … у домініканському монастирі ХVIIІ ст. Цьому передували махінації з
табличками з охоронними номерами та межами історичного ареалу на генплані.
Нечисленні містяни, серед яких і я, вийшли на акції протесту, комунікували
ситуацію через ЗМІ, але марно: сьогодні будівельний кран височіє над пам’яткою
національного значення. Ми програли цей бій, не в силі опиратися авторитету
влади (чи безвладдя?) в умовах війни. Але я мушу сказати наступне: перемога не
була б бажаною для нас. Вигравши бій за історичний вигляд однієї споруди, ми б
відвернули прихильність тернополян-прихожан церкви. Війну потрібно вести за
свідомість містян, повертаючи їм відчуття свого, відчуття тожсамості та
критичність мислення.
Самі жителі Тернополя в найновішому опитуванні зазначають основною проблемою міста «відсутність активних ініціативних мешканців». З однієї сторони, це наслідок описаних вище історичних обставин – тернополяни не відчувають місто «своїм», а з іншої, – цілком таки сьогоденних. Влада у місті не змінювалася 14 років! Коли реальні важелі впливу на прийняття рішень відсутні, ці обставини породжують відчуття безсилля.
Такий
стан речей потребує системного лікування.
Я — прихильниця арт-терапії.
Сучасне
мистецтво – це не чарівна панацея, а гіркі ліки. Часто таке провокативне, неприйнятне,
навіть неприємне, що подекуди буквально викликає рвотний рефлекс. Але воно
вчить ставити питання, привертає увагу до болючих проблем і містить глибокий
демократичний компонент. Якщо, за Йозефом Бойсом, «кожен може бути
художником», тоді кожен може бути
будівничим свого міста.
Глибоко
переконана в трансформаційному потенціалі мистецтва, я із чоловіком у 2020 році
відкрила креативний кластер Nа пошті —
хаб з єдиною в обласному
центрі галереєю сучасного мистецтва — такий собі «медпункт», що
ревіталізує приміщення колишньої центральної пошти. Тут ми створюємо умови для
оцього «продуктивного конфлікту» в міському середовищі та інкубуємо
різноманіття, організовуючи виставки, проводячи дискусії, та змішуючи любителів
джазу із шанувальниками панк-року, а стендаперів – із поетами.
Реагуючи
на нагальні виклики, навесні 2022 ми перетворили кластер у тимчасовий прихисток
для вимушено переміщених осіб, де знайшли притулок понад три сотні людей, а
згодом – започаткували «Тернопільський тимчасовий театр», експериментальну
інклюзивну театральну студію, покликану інтегрувати «нових» тернополян у
локальне середовище. Саме в них я вбачаю «свіжу кров», вливання якої також може
стати рятівним для міського організму, позаяк місцеві мешканці, як свідчить
статистика, залишають місто.
Я
заснувала громадську організацію «Інститут міської культури», яка працює над
створенням більш відкритого,
демократичного, інклюзивного суспільства засобами сучасного мистецтва та
культури. Проводжу заняття урбан-клубу і працюю над проєктом створення візії
міста до 2040 року із залученням широкої громадськості. Я мрію про маленький
«ефект Більбао», який спричинила б поява у місті Муніципального мистецького
центру та Музею Дмитра Стецька.
Тернопіль, як і багато інших міст, стоїть перед викликом усвідомити власну ідентичність і знайти свій шлях перетворення. Відновлення не обмежується лише архітектурними чи інфраструктурними змінами — це передусім процес формування нової культури, відкритості та інклюзивності. Створюючи простори для діалогу, креативності та урбаністичних експериментів, Тернопіль здатен перетворитися на місто, в яке схочеться повертатися — ветеранам, емігрантам і самим тернополянам.
Немає коментарів:
Дописати коментар