середа, 30 вересня 2015 р.

Українська нація як уявлена спільнота

         Коли б мандрувати басейном річки Конго, то десь там ми мали б натрапити на чорну жирну пунктирну лінію екватору. Насправді ж там – гарячі африканські піски, а з орієнтації на місцевості – хіба GPS та зоряне небо. Екватор видається мені ємкою аналогією нації як уявленої спільноти.
Екватор – уявний, але уявний в умах всіх, хто бодай трохи знається на географії чи крутив в руках глобус. Якщо ж дитині сказати «екватор» хто зна’, які асоціації у неї виникнуть і чи виникнуть взагалі. Тільки після докладного пояснення, чадо здатне уявити собі нульову паралель. Отже, екватор постає мисленнєвим конструктом, створеним у кінці позаминулого століття: тоді учені домовилися про використання єдиної системи координат. Далі через просвіту та шкільну освіту, атласи і контурні карти це знання просочилося у широкі маси. Як результат – екватор є уявленою реальністю. Є різниця між фікцією, ілюзією та абстракцією.
Подібне трапилося із українською нацією. В період, званий національним відродженням, у суспільстві «попів та хлопів» серед мізеру «еліти» поселилася чи виникла ідея творення нації. А далі – справа «Просвіти» і політінформації заразила цими спорами ширші верстви суспільства…
Спробуємо по-порядку виявити, як Андерсонові передумови виникнення нації та й власне умови проявлялися на українському ґрунті.
Пан Бенедикт стверджує, що нації утворились у XVIII–XIX сторіччі. Це час, що зветься в історіографії «національним відродженням», – хронологія для української ситуації співпадає. «Народження» націй сповили друкарський капіталізм, занепад латини та загадкове формування нової концепції часу тощо.
Як тут не пригадати, що з Україною пов'язаний першодрукар Швайполь Фіоль і що сюди від лихої долі прибув з московських земель Іван Федоров. У 1798 році завдяки таланту Котляревського з’явилася перша книга народною мовою, а вже у 1848 році зійшла і «Зоря галицька» - перша українська газета. Слідом за Вікліфом та Лютером національною мовою Святе Письмо переклав Пантелеймон Куліш. Тиражі щоденної газети «Діло» доводять, що преса-таки стала рупором, який зі спільноти читачів творив носіїв ідей нації.
Розвиток книговидання та поява перших ЗМІ відбувалися паралельно із десакралізацією офіційних мов: на наших теренах вмирала латина і т. з. старослов’янська. Натомість з язичія і поліфонії діалектів викристалізовується літературна українська мова.
Яка-не-яка урбанізація, повільний злам феодальних порядків, а головно – технічний прогрес - виривав «українців» із циклічного часовороту, відкриваючи нові перспективи. Наприклад, отримавши освіту, син селянина міг зламати сансару служіння землі, виїхати до міста, ще трохи довчитися в університеті і стати адвокатом (а перший адвокат-українець постав в історії у 1882 році). В той же час його батько, вдосконалюючи сільськогосподарський процес, вигравав час для того, аби посидіти при гасовій лямпі і почитати надіслані нащадком газети. Такі поодинокі нотки творили тональність розвитку суспільства.
Таким чином, всі формальні ознаки, всі передумови творення нації присутні. Залишилося лише її створити. Хто – творці української нації? Своєрідна самоіронія, що саме греко-католицькі священики і вихідці з уніатського духовенства на західноукраїнських землях витворили націоналізм – світську релігію. В Російській імперії цю місію виповнили українські «креоли»-першовідкривачі. Якщо розглядати українські землі як колонію, а така думка доволі розповсюджена, то російські чиновники-дворяни, а частіше - польські шляхтичі, чи окремі українці на службі у царя чи цісаря, відчуваючи власний провінціалізм, опинилися замкненими в малоросійських кордонах. Не промовляючи вголос, але підсвідомо, вони відстоювали ідею окремішності України, її мови, культури і народу…
 Далі – справа за малим - «віднайти традицію». Зібрані Чубинським у 12-томній «Мудрості віків» перекази були інгредієнтами того борщу, який ми зараз наминаємо за обидві щоки, називаючи давніми українськими звичаями.
         Для витворення нації необхідні були іще свої герої, свої великомученики і святі - їх предостатньо підготували вже на початку ХХ ст. А сам процес вживлення ідеї нації триває по сьогодні.
Здавалося б, усе – розставлені точки над «ї» і зрозуміло, що український націєтворчий процес підпадає під інструменталістську концепцію Бенедикта Андерсона. Але – трошки гнучності у підході – і з таким же успіхом можна довести примордіальність української нації. Критики вважають, що зусиль уяви недостатньо для творення нації недостатньо: «Вважати, ніби зусиль уяви досить для перетворення спільноти на націю, є в найліпшому разі величезною переоцінкою можливостей уяви творити реальні речі» (Олександр Мотиль, «Критика», 2000, ч.10). Це лише доводить, що платонівський ідеалізм живе і процвітає.
У нації кожен бачить щось своє. За великим рахунком, спроби втиснути амебу-націю у прокрустове ложе дефініцій завжди залишатимуться захопливою, цікавою, але малопродуктивною грою ума, що ще кільканадцять десятиліть забавлятиме вчених… А може, і ні.
Бо ж на зміну одним формам уявлень приходять інші: так відійшло на задній план християнське братство і династична єдність, так у свідомості поселяються «Мой мир», «Книга облич» і «Контакти» - віртуальні світи всесвітньої мережі… У цих нових уявлених спільнотах котується інтернаціоналізм та космополітизм. Бо фактор нації зараз є реакційним, консервативним елементом, що лякає спалахами агресії та нетолерантності. Національні історії занепадають, інтегруються та асимілюються, як африканці в українських футбольних командах – це так ж еволюція, тільки в межах націй.

2013 р.


Немає коментарів:

Дописати коментар