четвер, 22 жовтня 2015 р.

Брати чи не брати [участь у конкурсах]: гайд для тих, хто хоче перемагати

Ніщо так не тішить нашу самооцінку як кипа грамот, дипломів і галерея відзнак включно з кубками та медалями на стіні. Разом з цим, ніщо інше так само яскраво не засвідчує нашу компетентність, професіоналізм, майстерність, якщо не талант, нашу організованість, вмотивованість та цілеспрямованість. Тому у достатньо впевненої в собі молодої людини рано чи пізно з'являється непереборне бажання випробувати себе у конкурсі.

Останнім часом складно навіть відстежувати всю інформацію про можливості для молоді - настільки її багато. Разом із цим, значно почастішали випадки, коли конкурси відміняються, бо бракує коштів, коли організатори виявляють свою непорядність чи нехлюйство щодо проведення змагання, коли пагони корупції розквітають на чистому полі незалежного експертного оцінювання. 

Є одна проста порада: не хочете розчаровуватися - не беріть участі. Але так ви ніколи не переможете. 

Ця публікація про те, як ще на першому кроці до участі у конкурсі вберегти себе від розчарувань. Одразу застережу: мова не йтиме про розіграші за "лайк/репост", а про ті літературні, митецькі, наукові тощо проекти, де оцінюватимуть ваші зусилля і реальні знання та вміння. Певною мірою наступні тези підходять і щодо заявок на участь у тренінгах, семінарах, конференціях, програмах, тощо.


На що потрібно звернути увагу, перш ніж схопитися за голову, пензель чи перо і кинутися готувати роботу на конкурс? Я виділила 6 головних аспектів.

Історія конкурсу. Поцікавтеся, як давно цей конкурс проводиться. Щоправда, навіть Нобелівська премія не застережена від скандалів, проте відгуки учасників попередніх років, статті в інтернеті допоможуть оцінити адекватність конкурсу у всіх його вимірах. У щорічних конкурсів зазвичай вже добре налагоджена організація, процедура відбору, враховані попередні помилки (які неодмінно у всіх бувають).

Організатори. Ви повинні розуміти, коли берете участь у конкурсі, що ви насправді є інструментом для піару організаторів: ваші твори, ідеї, ваше ім'я та обличчя організатори використовуватимуть, аби розкрутитися. Особливо що стосується нових громадських об'єднань, спілок, фондів тощо, котрі часто якраз й ініціюють такі конкурси для того, щоб заявити про себе якомога ширшій аудиторії. Буває, що організація хоче закріпити за собою хорошу репутацію: методика оцінювання конкурсних робіт прозора і зрозуміла. є зв'язок з координаторами конкурсу - тоді боятися нічого. Але трапляється, й від цього важко вберегтися, що конкурс роблять "під" якусь політичну, релігійну, бізнесову, не до кінця зрозумулу "тему" і на учасниках лише накручують собі популярність (лише і більш нічого). А буває, що організація нова і просто ще немає достатньо досвіду для того, аби провести конкурс належним чином.
Просто дивіться, хто є організатором (політична партія, торгова марка, релійна секта, секс-шоп, державна установа, школа..), наскільки вони мають стосунок до теми конкурсу і робіть висновки. 
Якщо організатори конкурсу не викликають жодних підозр, про всяк випадок, зверніть увагу, хто є партнером проекту і його спонсором - відомо ж-бо, хто платить - той замовляє музику. А вам треба знати, під чию дудку ви будете танцювати.

Журі. Дізнайтеся, хто і як оцінюватиме ваші роботи. Кваліфіковані експерти чи такі ж студенти/школярі, як і ви? Самі організатори? Останній випадок є небажаним, бо тоді дуже просто організувати конкурс під якусь конкретну особу, котра в результаті й збере всі лаври, а ви залишитеся лише "масовкою". Не беріть участь у такому конкурсі, якщо, звісно, ви не є тією конкретною особою. Однак й у такому випадку бувають приємні винятки, в будь-якому разі зважайте на те, скільки зусиль ви вкладаєте в конкурс. Просто надсилаєте готові вже давно роботи чи творите щось нове, що займе у вас час та старання.

Найкращий випадок - коли котлети окремо і мухи - окремо. Тобто, тоді, коли організатори залучають / наймають професійне журі, котре оцінюватиме зашифровані роботи.

Умови проведення. Уважно прочитайте умови проведення конкурсу. Насамперед, для того, аби  не пропустити дедлайн подачі робіт. Все має бути чітко, зрозуміло, достаньо деталізовано, грамотно написано. Не беріть участі у конкурсах, де є грошові внески. Навіть якщо (тим паче, якщо!) ці внески дуже малі, а приз - надто вже привабливий. Поки що в Україні я не багато зустрічалася з такими конкурсами, але от за кордоном вони досить розповсюджені. В кращому випадку - це просто лотерея, а не справедливе оцінювання, в гіршому - "кидалово". Якось я подала статтю на конференцію (не побоюся розкрити інтригу - від ГО "Інститут суспільних ініціатив"), де автор найкращого матеріалу мав отримати 100 євро. Відповідно, публікація оплачувалася авторами. Вже минуло 10 місяців і багато відмовок від ініціативних організаторів, але я й досі не знаю, хто став тим щасливчиком. Та, принаймі, маю збірник на руках.

Організація.  Хороші організатори швидко та ефективно комунікують з учасниками, не ховаються, завчасно попереджають учасників про важливі моменти, надають наперед якомога ширшу програму дій (етапи конкурсу, графік проведення, перспективи на майбутнє), цінують ваш час, піклуються про відшкодування витрат на дорогу, ваш комфорт та харчування. Погані організатори вдають, що не отримали твого листа, заявки, не відповідають на дзвінки, ігнорять твою роботу (зі мною таке траплялося двічі, друзі кажуть, що і їх теж, бувало, "динамили").

Призи. Для багатьох цей пункт мав би стояти на початку. Можливо, це й логічно, - ми оцінюємо, наскільки винагорода вартує тих зусиль, яких ми докладаємо; вирішуємо, чи є шанси на перемогу, врешті, отримуємо мотивацію, - і перед очима, ніби в того віслюка, з'являється солодка морквина заохочення. Але принцип "головне - не перемога, а участь" діє навіть тут. Не пишіть/творіть/малюйте роботу на конкурс, якщо не відчуваєте, що не дізнаєтеся / не оволодієте у процесі нічим новим, не отримаєте задоволення, не зможете використати напрацювання у подальшому. 

Незалежно від того, перемогли ви в конкурсі чи ні - діліться своєю роботою. У соцмережах, у своєму блозі - так ви маєте шанс не лише отримати похвалу і підтримку друзів, але й корисні зауваження, коментарі, котрі допоможуть у майбутньому вдосконалити себе і свою працю.

До слова, зараз, коли за плечима у мене вже десятки конкурсів, шкіл і програм, я можу сказати, що ціннішими часто виявляються не матеріальні призи чи грошові премії, а позитивні емоції, здобуті знання, корисні чи просто цікаві знайомства (всі знайомства корисні, якщо вміти їх використовувати).

Не бійтеся спробувати вперше. Не бійтеся програти - тут точно корову не програєш! Програти у таких конкурсах неможливо, можна просто не виграти, та й це нічого не значить. 
Не бійтеся знову спробувати після невдачі. Не бійтеся знову спробувати після перемоги. 
Свіжих ідей вам, натхнення, творчості та удачі!

Якщо ви можете вказати на ще якісь "тривожні дзвіночки", поділитися своїм негативним /позитивним досвідом - зробіть це в коментарях!

Немає коментарів:

Дописати коментар